Nahajate se na arhivskem spletnem mestu Festivala Borštnikovo srečanje - za obisk aktualnega spletnega mesta, kliknite tukaj.

Festival Borštnikovo srečanje — Arhiv 2010 - 2016

Primerjava gledaliških sistemov

Beate Schappach in Hans van Maanen

Pojem "gledališki sistem” razumemo kot sklop organizacijskih odnosov, ki obstajajo pri produkciji, distribuciji in recepciji gledališča ter med temi področji. Hipoteza raziskovalnega projekta STEP (Projekt za raziskovanje evropskih gledaliških sistemov) je, da razlike med temi organizacijskimi vzorci vsaj delno vplivajo na gledališke tipe, ki so del ponudbe za prebivalce mest, pa tudi na to, kako se prebivalci ponudbe poslužujejo. Zato gre v pričujoči predstavitvi za poskus, da bi začeli primerjati gledališke sisteme v Aarhusu (Danska), Bernu (Švica), Debrecenu (Madžarska), Groningenu (Nizozemska), Mariboru (Slovenija), Tartuju (Estonija) in Tynesidu (Združeno kraljestvo). Eden od izsledkov te primerjave je, da se strukture finančne podpore, ki jo gledališče prejema od upravnih organov, med državami na evropski celini bistveno ne razlikujejo. Zdi pa se, da so tako imenovana mestna gledališča v Srednji in Vzhodni Evropi v bolj prevladujočem položaju kot v zahodnoevropskih državah, za manjše, neodvisne organizacije pa velja ravno nasprotno. Nekaj posebnega je mesto Bern, saj je tam na voljo izjemno število prizorišč in gledaliških prestav.

 

Beate Schappach dela kot raziskovalka in predavateljica na Inštitutu za gledališke študije Univerze v Bernu (Švica) od leta 2002. Študirala je teatrologijo in nemško literaturo na Svobodni univerzi (Freie Universität) v Berlinu, Univerzi v Zürichu in Univerzi v Bernu. Leta 2011 je doktorirala in se trenutno posveča habilitacijskemu projektu Dramaturgija. Umetnost pospravljanja. Je predsednica Švicarske zveze za kulturne študije in sklicateljica delovne skupine Literatura-medicina-spol. Poleg tega je kot dramaturginja sodelovala pri gledaliških produkcijah v Nemčiji in Švici, kot kustosinja pa pri več razstavah.

Hans van Maanen je nekdanji dramaturg. Leta 2011 se je upokojil kot profesor umetnosti in družbe ter gledaliških študijev na Univerzi v Groningenu (Nizozemska). Bil je tudi podpredsednik in izvršni vodja Sklada za uprizoritvene umetnosti Nizozemske ter član izvršnega odbora IFTR. Od leta 2011 je predsednik Sveta za umetnost Groningena. Med drugim je izdal naslednja dela: (1998) Theatre Worlds in Motion. Structures, Politics and Developments in the Countries of Western Europe, Amsterdam-Atlanta: Rodopi (ur. s S. E. Wilmerjem) ter (2009) How to Study Artworlds. On the Societal Organization of Aesthetic Experience. Amsterdam: AUP.